Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

Lipanesti Halta


Visul oricarui pasionat de modelismul feroviar este realizarea unei machete functionale care, probabil, pe langa colectie, inseamna implinirea unui vis.
Lovindu-ma de factorul spatiu si plictisit, la propriu, de machetele cu linii intortocheate ce trec unele peste altele fara nicio logica reala, doar logica functionalitatii, mi-am indreptat privirea spre altceva, altfel de macheta.

De mult aveam in gand sa fac un modul de gara foarte simplu cu una sau doua linii, cladirea statiei, o trecere la nivel cu sau fara bariera, un canton, ceva pomi, iarba si cam atat.

Uneori discutiile pe un forum te pot indrepta pe drumul cel bun.
Asa si in cazul meu.

Tot cautand statia ce sa-mi serveasca de model, la un subiect legat de automotorul liniei particulare CF Ploiesti – Valeni (CFPV), Catalin Pavel, mare pasionat de istoria CFR, arunca “piatra”:

“Pentru diversitate si pentru a va starni interesul, va trimit fotografia unei gari de pe fosta linie privata. Este vorba de halta Lipanesti si castelul de apa din halta, asa cum aratau in 4 martie 2007.”

si continua...

“Este un model de cladire de calatori CFR care ar merita sa-si gaseasca locul pe o macheta CFR, poate chiar langa unul din fostele automotoare CFPV.”

Intamplare sau Catalin ghiceste gandurile interlocutorilor?
Nu stiu.
Cert este ca l-am rugat sa-mi dea mai multe informatii despre statie si, daca are, mai multe fotografii.


Halta avea intial trei linii din care a mai ramas doar una, la peronul cladirii, o rampa amplasata la linia trei, un turn de apa, coloana hidraulica si, sigur, alte accesorii caracteristice garilor romanesti.


“De fapt automotorul.......sunt de fapt trei (sau mai bine zis au fost).
Asa cum s-a scris anterior au fost trei exemplare construite de Astra Arad in 1935 pentru linia particulara Ploiesti-Valenii de Munte.
Au la baza seria germana VT 137.347-366 fiind insa mai scurte decat acestea. Apatamentul este de 3500mm.
Au fost incadrate initial in numerotarea BCam 1-3, care insemna vagon automotor de clasa a 2-a si a 3-a. Dupa standardele de atunci .......
Au facut trafic pe linia amintita (aceasta linie la vremea respectiva se termina in Valenii de Munte. Cladirea garii, din piatra de rau si portal de lemn, in stilul caracteristic caselor muntenesti, distrusa din pacate in razboi, era o bijuterie).
Dupa 1948 linia este nationalizata, parcul liniei ajunge in proprietatea CFR. Atat automotoarele cat si locomotivele au trecut in proprietatea CFR.
Asa cum scria Serban candva pe acest forum, locomotivele nu au mai aparut in parcul CFR dupa 1948 si putem banui ca au luat calea fratelui mare de la rasarit."
(Catalin Pavel)


“...trecerea la nivel din capul Y este peste o singura linie. Pana la acea trecere, cele doua linii de garare au ajuns deja sa se reuneasca cu linia curenta.
Sigur, la un modul H0 trebuie facute concesii, si chiar daca rezultatul va fi doar inspirat din cele doua obiective de la Lipanesti, tot va merita apreciat efortul.
Ne lipsesc cu desavarsire reproduceri ale garilor romanesti (eu stiu doar 2 modelisti in Romania care au facut machete H0 de gari romanesti, ambii au participat cu ele la cupa Mocanita, cand aceasta cupa mai exista).
Si e pacat, pentru ca sunt gari fabuloase. Ma gandesc acum numai la garile gandite de echipa lui Ellie Radu, sau la cele construite pe linia privata Buzau-Nehoiasu, sau Ploiesti-Slanic”(Catalin Pavel)


Inarmat cu fotografiile si textul lui Catalin am trecut la refacerea planurilor cladirii statiei, cladire ce isi va gasi locul pe un modul 1:87 H0 pe care il am in plan la capitolul “Lucrari”.
Mai ramane sa ma gandesc daca o sa pun toate cele trei linii sau numai una.
Pana atunci mai este ceva drum asa ca am inceput cu desenele.

Din cate am incercat sa-mi dau seama cladirea este foarte simplu compartimentata.
Are maxim patru incaperi: sala de bilete si de asteptare, casa de bilete, biroul de miscare si o incapere anexa a carei intrare este pe fatada spre capatul Y.
Fatada secundara, spre localitate, doar am intuit-o si sper ca sunt aproape de adevar.
Astazi fiind proprietate privata, Catalin nu a putut face fotografii.
Cum am in plan si un drum pe linia Ploiesti – Valenii de Munte – Maneciu Ungureni poate am mai mult noroc.

Fatada principala si fatada laterala spre capatul Y


Fatada secundara si fatada laterala spre capatul X


De ce am ales Lipanesti?
O cladire simpla ce aduce cu casele de la tara din Prahova, un peisaj interesant cu pomi ce ascund un castel de apa, o trecere la nivel, o rampa ... ce puteam sa-mi doresc mai mult?

Desfasurata pereti


Elemente constructive


Pentru a fi siguri ca puteti descarca fara probleme PDF-urile acestea sunt disponibile pe doua servere...

PDF 1 - Server 1 - Server 2
PDF 2 - Server 1 - Server 2

Text: LDH
Editare: FloS
Foto: Catalin Pavel
Desen: LDH


Free Blog Counter