Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

Merisani - Magazie CFR


Inca din copilarie ma uitam la cladirile de pe linia Calafatului si ma gandeam cum sa le reproduc in miniatura, fara sa ma gandesc la o scara anume, fascinat de simplitatea si eleganta modului de constructie cu un veac in urma. Cu timpul am aflat ca cel care a construit linia, ing. Elie Radu, a fost autorul a numeroase cladiri asemanatoare, devenite standard la CFR.
Dupa fotografiile realizate de cei la C.S.M.B. (Clubul Sportiv al Modelistilor Feroviari Bucuresti), am incercat sa reproduc la scara 1:87 o magazie de marfuri aflata la Merisani, parintele acesteia fiind acelasi ing. Elie Radu.


Pentru a realiza cladirea aveam nevoie de cote si masuratori pe care le-am obtinut direct din fotografii, prin numararea caramizilor, proportionari si nenumarate intrebari/sfaturi de la Dorel (LDH), care si-a indeplinit cu brio functia de consilier tehnic.



Neavand la dispozitie toate materialele necesare, imitatia de caramida, am trecut la confectionarea structurii acoperisului cu ajutorul baghetelor de balsa de 2x2 mm.



Avand cele 6 grinzi principale am asamblat structura, pentru a obtine o imagine de ansamblu si pentru a mentine impreuna piesele, evitand astfel pierderea sau deteriorarea.



Daca tot eram “sub presiune” am facut si cele 3 usi ale depozitului. Incercand sa le imit cat mai fidel am folosit fasii de lemn de 30x2x0,6 mm.
Usile au fost reproduse initial in pozitia inchis insa am decis ca depozitul va avea usile deschise, marfuri inauntru si oarece activitate la platforme.



Intre timp am facut rost de “caramizi” si am trecut la treaba. Mai intai am confectionat sabloane cu fatadele si lateralele depozitului, pentru a putea trasa peretii si, de ce nu, sa le pot folosi in viitor.



Odata realizate gaurile necesare aerisirii si ferestrelor, am trecut la confectionarea ancadramentului ferestrelor folosind fasii de imitatie caramida si abs ramas de la chituri, carora le-am dat forma pietrelor de colt si a cheii de bolta.
Arcul din jurul aerisilor l-am obtinut sin saibe M8 vopsite alb. Desi in realitate aceste erau din caramida si piatra sau doar caramida, erau frecvent vopsite, varuite in alb.



Ferestrele, ca si la castelul de apa de la Lipanesti, le-am realizat din plastic transparent, zgariind suprafata acestuia si umpland cu vopsea neagra, marker negru in cazul de fata.


Coltarii de piatra de la magazie si ancadrametele inferioare ale usilor au fost realizate din carton de 0,5 mm taiat cu un cutter profi.
Am avut grija sa respect numarul de pietre pentru a nu creea disproportii.


Din lemn de balsa, baghete de 4x3, am realizat rama intermediara a usii iar ramele mici le-am facut din fasii subtiri de lemn.





La interior am dublat peretii cu carton alb de 1 mm pentru a imita tencuiala.
Urmeaza asamblarea peretilor si montarea structurii acoperisului, montare temporara, pentru obtinerea unei perspective a modelului si corectarea eventualelor defecte.





Montez coltarii din piatra.



Fundatia depozitului am realizat-o din polistiren extrudat de 20 mm grosime, pe care l-am taiat la cote si cu un creion am trasat rostul pietrelor.





Rampa de acces este executata tot din extrudat, taiat la marime necesara inlaturand pe cat posibil excesul de material pentru a obtine o forma oblica, slefuita cu smirghel pana ajunge la forma dorita.



Pavajul rampei l-am realizat cu ajutorul a doua sabloane marcate care m-au ajutat sa trasez rosturile longitudinale, cele transversale fiind realizate individual, la mana, cu un creion ca si pietrele laterale.



Pe marginile rampei am taiat nisele pentru bucatile de sina, reciclate de la o linie veche si indoite pe profilul rampei. Sina era utilizata pentru protectia rampei si o mai buna intarire a marginilor acesteia.





A urmat vopsirea pietrelor, una cate una, cu nuante diferite, desi ulterior trebuiau acoperite cu un strat de culoare alb-gri. Am incercat sa imi exersez mana si sa imi satisfac curiozitatea, gandul fiindu-mi la o gara realizata in intregime din astfel de pietre, gara Lotru si numai.





Platformele laterale, rampele de descarcare CF si auto, le-am realizat tot din polistiren extrudat, taiand fasiile care reprezinta partea superioara, adaugand apoi stalpii de sprijin in numar de 8.







Scara am confectionat-o separat si am aplicat-o cu aracet dupa asamblarea platformei, apoi vopsirea in gri si asamblarea finala a platformelor impreuna cu fundatia si rampa.





Pentru a preveni eventuale deformari sau accidente, am lucrat tot timpul cu o bucata de extrudat la marimea necesara in interiorul depozitului.
Podeua depozitului, in realitate, era constituita din scanduri de lemn, dusumele. Asa ca am trecut la realizarea acestora din fasii de lemn de nuc pe care le-am taiat si le-am “tesut” incercand sa obtin acelasi efect optic ca in realitate.
La sfarsit am slefuit podeaua, cu smirghel fin, pentru a da o tenta de uzura a lemnului.



Intre rampa si fundatie, inevitabil, au rams goluri pe care le-am chituit cu aracet si ghips, am slefuit si am vopsit, astfel am obtinut “cimentul “ de la intrarea in depozit pe rampa.



Lipirea depozitului de fundatie am facut-o cu aracet transparent si urmeaza, inevitabil, o pozitionare a magaziei fata de linii, chiar si o scurta manevra cu un viitor vagon Ggs CFR.





Structura acoperisului a fost lipita, dar nu si de peretii depozitului, doar elementele structurii. Am adaugat grinzile lipsa care vor sustine invelisul inferior de scanduri.



Cateva fotografii de ansamblu si detaliu, pentru a descoperi defecte strecurate pe parcurs.




Acoperisul in realitate este din tabla zincata si am incercat sa il reproduc din patratele de banda adeziva de hartie lipite pe un suport de carton.



Dupa o luna de lucru depozitul se prezinta ca in pozele de mai jos iar in timp va primi iluminare si un loc bun pe diorama mea.











Pentru cei ce au de gand sa reproduca depozitul la scara 1:87.…Spor la modelit!


Text: Cosmin Pasat (Cosmin78)
Editare: FloS
Foto: Cosmin Pasat (Cosmin78) si LDH


Free Blog Counter