Se pune in miscare pentru prima oara trenul ce va lega Occidentul de Orient pe traseul Paris - Nancy - Strasbourg - Munchen - Viena - Budapesta - Szeged - Jimbolia - Timisoara - Caransebes - Varciorova - Craiova - Piatra Olt - Pitesti - Bucuresti - Giurgiu – Smarda, un traseu in lungime de 2627 km.
Se facea trecerea Dunarii cu bacul, iar calatorii se imbarcau intr-un tren local si mergeau pana la Varna de unde reimbarcati pe un pachebot al companiei austriece Lloyd strabateau ultima etapa a calatoriei pana la Constantinopol.
Dupa o calatorie ce insuma nici mai putin nici mai mult decat 83 de ore si 30 de minute, pasagerii ajungeau la capatul liniei.
Ruta a suferit mai multe modificari si demn de remarcat este ca o data cu terminarea podului de la Cernavoda (1895), realizat de Anghel Saligni, trenul a circulat pana in Constanta de unde se facea imbarcarea pe una dintre “Lebedele albe”, Regele Carol I, Principesa Maria, Dacia, Romania si Imperator Traian, mandria Serviciului Maritim Roman, ce asigurau linia de calatori din Marea Neagra in Marea Mediterana.
Cu Regele Trenurilor sau Trenul Regilor, sursa de inspiratie pentru scriitori, muzicieni si cineasti ce au contribuit la legenda lui, au calatorit de la capete incoronate, presedinti, industriasi, traficanti, emigranti sau calatori ocazionali ce au beneficiat ani la rand de confortul si eleganta vagoanelor sale.

Perioada de glorie maxima a avut-o de la punerea in exploatare pana la Primul Razboi Mondial.
Repus in circulatie in luna mai 1921, urmele WW I si dezvoltarea celorlalte mijloace de transport isi spun cuvantul. Orient Express intrand intr-un usor declin.
Cu toate acestea artisti de renume au redesenat interiorele vagoanelor, fiecare fiind unic, ca o rezultanta a noii idei despre calatoriile cu trenul, rafinament, lux, estetica si perfectiune.
O idee despre calatorii care a atras pe parcursul timpului cele mai mari nume din lumea artei, politicii si finatelor.
Ne oprim aici cu istoria Regelui Trenurilor pentru a ramane cu parfumul acelor vremuri de mult apuse si, poate, cu nostalgia ca nu am avut ocazia sa facem un drum de la Paris la Istambul in impresionantele vagoane Pullman.
Modelul la scara este produs de RIVAROSSI si reprezinta o garnitura completa a variantei Orient Express de dupa anul 1930.
Este formata din doua vagoane furgon, un vagon restaurant si doua vagoane de dormit aranjate in garnitura cu vagoanele de bagaje la capete si vagonul restaurant intre cele doua vagoane de dormit.
Vagoanele au serii diferite, realizarea este impecabila.
In varianta garniturii lui DRG Orient Express este remorcat de o locomotiva BR18.4 ROCO.

Impresionanta prin detalii
Cuplarea cu vagonul de bagaje facandu-se aproape tampon in tampon datorita cuplelor scurte.
Vagoanele sunt de exceptie. RIVAROSSI s-a intrecut in detalii.
Vagonul de bagaje Nr.1276M
Din vagonul de bagaje se poate “trece” in vagonul de dormit Nr.3467 A datorita cuplarii apropiate.
Ansamblu si detalii ce impresioneaza
Aceiasi usurinta de “trecere” in vagonul restaurant Nr.2876 D si aceleasi detalii.
Vagonul de dormit Nr. 3541 A
Si ultimul vagon din garnitura. Vagonul de bagaje Nr.1275M
O garnitura ce sigur trebuie sa faca parte din colectia oricarui pasionat de caile ferate in miniatura.
Ruleaza impecabil, vagoanele se comporta bine, desi au sistemul de cuplare apropiata, chiar si pe raze de curbura mici, fara sa incalece tampoanele.
Doua minusuri.
Nu au lumina interioara iar sistemul de cuplare intervagoane ar trebui modificat sa dea mai mult realism.
In rest numai plusuri.
(Garnitura Orient Express si locomotiva BR18.4 din colectia prietenului meu DRG)
Text: DRG si LDH
Editare: FloS
Foto: LDH