Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

SIBIU, Muzeul Locomotivelor cu Abur ( II )

inapoi la REPORTAJE
continuare la: SIBIU, Muzeul Locomotivelor cu Abur ( I )

LOCOMOTIVE CU ABUR

Oricat ar incerca sa ne impresioneze prin forma moderna, culorile ce le poarta, puterea, viteza si confortul asigurat mecanicilor, locomotivele diesel si electrice se retrag cuminti cand in scena isi face aparitia, “Batrana Doamna”, locomotiva cu abur.

Este vie. Scoate fum, abur, pufaie, misca bielele, da semnale din fluier. O privesti si simti ca traieste.

Cand apare devine centrul atentiei si toate celelalte lucruri trec pe planul doi indiferent ca esti pasionat de caile ferate sau nu.

Cand se pensioneaza multe dintre ele au norocul sa fie descoperite de oameni care traiesc pentru locomotivele cu abur, oameni care au depus eforturi deosebite pentru ca acestea sa fie restaurate, repuse in functiune, sa isi gaseasca un loc intr-un muzeu sau pe o linie intr-o statie de cale ferata.

Lista este lunga si de teama sa nu omit pe cineva nu am sa insirui nume de pasionati de istoria CFR, de aceste masini minunate, pasionati ce le-au redat stralucirea de alta data, de tehnicieni, adevarati Mesteri, ai atelierelor unde au fost reconditionate.

Se stiu si ei, stiu ca au facut bine ce au facut si de aceea vreau sa le multumesc pentru efortul lor si pentru posibilitatea oferita noua de a ne intorce in timp pe Drumul de Fer.

Iar dincolo de pod te asteapta, istoria CFR si martorele acesteia, locomotivele cu abur.
Daca ar putea vorbi oare ce povesti cu “cai de foc”, trenuri de lux, regi si imparatese ar spune?

Din nefericire nu pot vorbi desi sunt incarcate de istorie.
Multe dintre ele construite cu mai bine de un secol inainte. Multe dintre ele martore a intreg secol XX cu bunele si relele lui.

Nu va asteptati la pagini intregi cu date tehnice sau istorice ale masinilor din muzeu ca veti fi dezamagiti. Veti gasi cateva adnotari pentru fiecare model si imagini care vorbesc singure. Iar daca asta nu este suficient Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu are portile deschise si va invit sa-i faceti o vizita.


Nr. 620

Locomotiva de tip C-n2, construita in 1890 de Societe Franco-Belge de Materiel de Chemins de Fer care a livrat la CFR un numar de 20 buc. in acelasi an.


In anul 1895, mai multe locomotive de acest tip au facut parte din grupul locomotivelor ce au facut probele de rezistenta la podul metalic peste bratul Borcea al Dunarii, pod construit de inginerul roman Anghel Saligny.


Nr.1493

In 1894, Henschel & Sohn livreaza CFR-ului un lot de 20 locomotive de tip C-n2 cu destinate tractiunii trenurilor mixte, de marfa si calatori pe liniile secundare ce dezvolta o viteza maxima de peste 70 km la ora. In total au ajus in parcul CFR un numar de 59 buc.


Nr. 7311

O locomotiva tender de tip 1Ct-n2, ce a apartinut inainte de preluarea din 1919 de catre CFR, KPEV (Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung), mai exact de Caile Ferate Militare germane din Romania. Au fost preluate un numar total de 24 de buc.
Masinile au fost fabricate intre 1902-1913 de catre Union Giesserei Lokomotivfabrik und Schiffswerft.


Nr. 375.032

Locomotiva tender 1C1-h2, construita intre anii 1907-1919, de catre Magyar Kiralyi Allamvasutak Gepgyara din Budapesta. Dupa WW I, locomotiva este preluata de la MAV in parcul CFR, numarul total de acest tip fiind de 200 buc.
Este utilizata la tractiunea tuturor categoriilor de trenuri si la manevra.
O locomotiva a seriei a primit in perioada interbelica blindaj. Lucrarile au fost efectuate in atelierele CFR.
Oare sa fi avut tren blindat?


Nr.94.649

O locomotiva de provenienta germana preluata de catre CFR dupa anul 1945.
Tipul Et-h2 a fost produs de mai multe uzine germane incepand cu anul 1913. Locomotiva utilizata la manevra ce avea o viteza maxima de deplasare de 40 km/h.


Nr. 077

Hannoversche Maschinenbau AG livreaza catre CFR 40 de masini Ct-n2 intre anii 1914-1915, locomotiva reprezentand seria de baza a acestui tip.
Este utilizata la tractiunea trenurilor mixte, de calatori si de marfa.


Nr. 324.951

Preluata de catre CFR de la MAV, face parte dintr-un lot de 475 de bucati.
1C1-n2v face parte din seria construita intre anii 1916-1919, de catre Magyar Kiralyi Allamvasutak Gepgyara din Budapesta. Pe liniile romanesti este utilizata atat la tractiune cat si la manevra.


continuare: SIBIU, Muzeul Locomotivelor cu Abur ( III )
inapoi la REPORTAJE
Text: LDH
Editare: FloS
Foto: FloS


Free Blog Counter