Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

Macheta 1:120 - TT ( I )

. inapoi la ATELIER

Totul a inceput dintr-o gluma, o discutie in jurul unei cafele, la o barfa despre trenuletele electrice.

Vinovatul principal pentru ce veti citi si vedea in continuare este Athos (Doru Miu de la
trennet.ro) care nu are de lucru si spune ca are niste linii, ecartament TT (12 mm), si este dispus sa le puna la dispozitie pentru o macheta.

Pai cam atat mi-a trebuit.
Am aprobat imediat si ne-am pus pe gandit la traseu, peisaj, tema si necesarul de materiale si scule.

Lucrurile au mers cat se poate de repede si lucrarile la macheta au demarat imediat.

Materiale de baza: scanduri, PFL, suruburi pentru lemn, rigle de brad, aracet pentru constructii si parchet, hartie de ziar, tifon, vopsele lavabile, coloranti, ipsos de modelaj, forex, nisip si pietris pentru acvariu, adezivi pentru plastic, materiale pentru decor de la Noch, poduri de la Noch si linii de la Tillig.

Scule si diverse pentru desen: cutter, pensule, foarfeca, surubelnite, clesti si clestisori, pile, fierastrau pendular, ciocan de lipit, minifreza, banda adeziva din hartie, hartie de slefuit, borcane si borcanele pentru amestecuri, hartie, creion, liniar, echer si alte maruntisuri utile proiectarii si constructiei unei machete feroviare.

Am gandit un traseu simplu, un opt, linie simpla care sa permita circulatia a doua garnituri de trenulete electrice alternativ, una de marfa si una de calatori.
Poate ca ar fi fost mai bine sa circule simultan dar nu am vrut sa incarcam prea mult macheta cu linii duble mai ales ca suprafata avuta la dispozitie este de 1,80 x 0,90 m.
Evident ca se puteau majora dimensiunile dar ideea a fost sa facem o macheta tinand cont de posibilitatile de amplasare.

Planseta machetei am confectionat-o din rigle si scanduri de brad dupa sistemul bine cunoscut al patrulaterului nedeformabil, perimetru si diagonale.
Peste schelet am asezat un strat de PFL melaminat de 3 mm grosime si am avut grija sa intarim suprafetele mai mari care aveau tendinta sa se deformeze.


Traseul, in principiu, este compus dintr-o gara cu doua linii curente si doua linii de garare, una la un depozit si una la o cariera de piatra la care se adauga o linie dezafectata.
De la gara linia pleaca intr-un circuit in forma de opt astfel incat dupa parcurgerea unui traseu destul de lung revine in gara.


La asezarea liniilor un merit deosebit l-a avut PDI care ne-a dat o mana de ajutor fara de care nu stiu daca ne descurcam.
Obisnuiti cu codurile si dimensiunile 1:87 H0 lucrul cu liniile TT ni s-a parut putina chinezarie.



Dupa ce am pus provizoriu liniile pentru a puncta traseul le-am scos si ne-am apucat efectiv de lucru.
Echipa de lucru s-a marit astfel ca acuma eram trei care urma sa definitivam macheta: Monica, Athos si subsemnatul.

Ideea era sa nu consideram nivelul ZERO ca fiind planseta pentru a putea face doua cursuri de apa, Un curs de apa provenit de la o centrala hidroelectrica si un parau de munte, asa ca nivelul ZERO s-a mutat la +2 cm deasupra plansetei.
Liniile care urca pentru a putea inchide traseul le-am prevazut cu picioare din sipca de brad taiata la diverse inaltimi pentru a da panta corecta de urcare.
Ca baza a liniei s-a utilizat PFL peste care urmeaza sa fie adugat polistiren extrudat de 3 mm grosime ca terasament.
Am preferat polistirenul in locul terasamentului gata facut deoarece nu aveam terasament pentru macaze si nu voiam sa realizam prinderi in suruburi, voiam ca toata infrastructura si suprastructura liniei sa fie lipita.



Suportul traseului liniei asezat si lipit, mai putin linia, ne-a permis sa trecem la realizarea reliefului dupa metoda “ziare cu aracet”.
Ne-am oprit asupra acestei metode datorita usurintei de realizare, incercarii de a face macheta cat mai usoara si a posibilitatilor de modelare si remodelare dupa inspiratie.




Muntii realizati, descotorisiti de balast – cocoloasele de ziare ce au dat forma reliefului – repusi pe pozitie ne-au indemnat sa facem cateva incercari de culoare “Sa vedem cum da”. Am lipit polistirenul extrudat, viitorul terasament, peste care urmeaza sa lipim linia si balastul.
Nu am rezistat tentatiei sa dam cateva tuse de culoare.


Deoarece pentru scoaterea surplusului de ziar ce ne-a ajutat la formarea formelor de relief am taiat “muntii” si i-am scos de pe pozitie la repunerea lor am hotarat ca zona de imbinare trebuie intarita astfel incat, pe langa ziarele binecunoscute, am folosit tifon cu aracet.
Inainte de fixarea definitiva pe pozitie a “muntilor” am lipit linia pe intreg traseul dar nu inainte de a face probe de rulare pentru a nu avea surprize mai ales in tunel.
Podurile sunt doar puse de proba fara a fi fixate.
Am aplicat culoare de fond peste intreg relieful.

Vederi de ansamblu




Detaliu linie desfiintata si linie de garare cariera piatra



Podet, imitatie beton, din forex si portale tunel, tot din forex, vopsite cu culoarea de baza



Pile pod fixate definitiv si vopsite in culoarea de baza


Poduri puse pe pozitie, evident provizoriu, pentru vizualizare imagine si corectii



Un baraj din “beton”, realizat din forex si polistiren extrudat, gata sa primeasca casa vanelor, canalele de fuga, minicentrala hidroelectrica si sa furnizeze energie asezarii din munti. accente de culoare aplicate cu pensula pentru evidentierea detaliilor.



Repozitionarea liniei dezafectate, balastare, material rulant, verificare imagine, portale din forex, tunele din carton, ziduri de sprijin din forex.




Primele zone inierbate, evidentiere detalii, pomi realizati de catre Monica, vagoane si material rulat in probe de rulaj. Toate ca sa ne facem o imagine si sa reverificam, pentru a cata oara, functionalitatea machetei, sa observam zonele ce trebuie retusate sau modificate.







Cam atat pentru prima parte.

Urmeaza partea a doua, “Finalizarea”, cat de curand.

. inapoi la ATELIER
Text: LDH
Editare: FloS
Foto: LDH



Free Blog Counter