Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

Decizia ( I )

. inapoi la ATELIER

Poate parea curios un astfel de titlu la rubrica “ATELIER” dar va asigur ca nu este o greseala si am dus “lupte seculare” cu editorul meu FloS ca sa puna articolul aici, acum si, mai ales, sa nu schimbe titlul.

DECIZIA

Nu am sa va tin un discurs, doar stiti cat de zgarcit sunt la vorba, pe tema deciziei la modul general, dar am sa va spun ca in modelism, cel putin in acceptia mea, inseamna sa ma hotarasc sa fac ceva (citeste sa lucrez) pentru pasiunea mea atunci cand am timp liber.

Evident ca fac parte din “lumea buna” a celor ce nu au timp, mai bine zis din lumea celor care cauta tot felul de motivatii sa spuna ca nu au timp pentru pasiunea lor si nu numai.
Am tot dat-o cotita, ocolita si pana la urma “m-a lovit” norocul si am intrat in “posesia” mult ravnitului timp liber, conform zicalei “Ai grja ce iti doresti ca este posibil sa se intample”.

Bucuros nevoie mare am hotarat “in unanimitate”, eu cu mine si cu io, ca voi modeli ceva.

Bun, ceva … dar ce?

Arunc o privire in jurul meu si vad o gramada de proiecte incepute, cu mai mult sau mai putin timp in urma, aflate in diferite stadii de executie.

Ei, daca tot au stat pana acuma mai pot sa astepte. Le vine si lor randul pana la urma.

Trebuie musai sa fac altceva, ceva ce nu am mai facut, ceva care sa ma motiveze sa termin, ceva foarte, foarte interesant, ceva … bla, bla, bla, …

Grea DECIZIA!

Reiau sportul “aruncatul cu privirea” si, printre carti, printre autoturisme la scara 1:32, frumos parcate, vad, da vad ca asta este sportul, o parte din “Autobaza LDH”.

Vad bine la distanta asa ca scrutez modelele sa-mi dau seama daca-mi face vreunul cu ochiul si ma indeamna sa fac ceva … nemaifacut.

Nostim este ca in acelasi timp cu panoramarea facuta de mine, vad in fata ochilor, eram cu ei deschisi si va asigur ca nu a zburat nicio carte prin camera, o fotografie dintr-o lucrare de istorie feroviara in care vedeta era o drezina din WW II, ce a circulat la C.F.R., realizata prin transformarea unui camion Bussing.
Drezina camion DMC 01 (viteza maxima 70 km/h) transformata in anii ’30 – ’40.

Bussing? Bussing? Parca aveam asa ceva.

Ahaaa … Daaa … Bussing! Bussing unde esti!

Este acolo, pe etajera in cadrul “Autobazei LDH”, cuminte, cu eticheta pe cutie pe care scrie 1928.

El este!

El este DECIZIA!

El, Bussingul model 1928, v-a fi drezina 1:87 (H0) “DECIZIA”





Prima operatie a fost sa-l demontez in partile componente ca sa vad cum este facut si asupra caror elemente constructive se poate interveni si care trebuie facute de la zero.


In primul rand am luat doua osii metalice, izolate pe o parte, de 11,5 mm in diametru, de la PIKO, si am incercat sa le montez fara sa fac nicio modificare la sasiul camionului.
Incercarea trebuie facuta deoarece era foarte important ca “impresionantele” roti de vagon sa incapa sub aripile originale atat pentru a respecta realitatea cat si din economie de lucru.
Rezultatul a fost negativ din cauza diferentei de grosime dintre axele camionului si axele rotilor de vagon.


Urmeaza treaba simpla dar migaloasa.
Slefuirea locasurilor sasiului de baza si a locasurilor placii ce imita motorul si diferentialele.



Verificari succesive si pana la urma am obtinut ce am dorit.


Montaj roti si primele vizualizari




Si uite asa dintr-un banal Bussing (Made in China), doua axe cu roti de vagon si putina munca putem obtine o drezina statica ce da foarte bine pe orice macheta cu trenulete electrice.





Costuri?

Camionul+remorca: 15 Lei
Roti: 13 Lei
Tampoane: 4,7 Lei
___________________
Total 32,7 Lei

Costurile pot creste, asta este sigur, daca dorim sa adaugam alte detalii (aparatele de legare si furtunele de frana) precum si daca-i schimbam culoarea.

Drezina statica nu este gata deoarece, asa cum aratam mai sus, trebuie adaugate elementele de detaliere si eventual vopsirea.

Nu m-am putut abtine si am facut o sedinta foto a “DECIZIEI” in compania unui vagon platforma desi drezinele aveau vagoane speciale, mai scurte si mai usoare.



Nu am trecut la detaliere.

“DECIZIA” trebuie sa fie functionala.

Am cautat prin cutia cu piese de schimb sa gasesc ce-mi trebuie.
Nu stiam ce dar cautam de zor felicitandu-ma ca mi-am cumparat o gramada de nimicuri care, la vremea achizitiei, pareau inutile.

Ce buna este o cutie cu piese de schimb.

Pentru axa motoare trebuie sa optez pentru “canibalizarea” unuia dintre cele doua boghiuri:


Cel din stanga este de BR218 PIKO
Cel din dreapta il gasim pe mai multe locomotive americane: F59PHI, GP35 sau GP40, EMD F3 sau EMD F7 si probabil la multe altele.
Al meu este de la un Bachmann EMD F7.

Alegerea nu a fost foarte grea deoarece cei de la Bachmann ofera o osie mult mai subtire decat prietenul PIKO.


PDF (desene) - Server 1 - Server 2

continuare: Decizia ( II )
. inapoi la ATELIER
Text: LDH
Editare: FloS
Foto: LDH
Desene: LDH


Free Blog Counter