Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

Macheta "Lipanesti Halta" ( II )

. inapoi la ATELIER
continuare la: Macheta "Lipanesti Halta" ( I )

Dupa ce m-am convins ca desfasurata peretilor si premontajul acestora se incadreaza in cotele din plan am trecut la debavurarea grosiera a golurilor de ferestre si usi. Trebuie doar aduse in cote ca oricum vor veni acoperite de tamplarie.



Iau o foaie autocolanta A4 si tiparesc baza cladirii, peretele cu casa de bilete si consolele care sustin prelungirea acoperisului (copertina peron) si-mi pregatesc materialele si accesoriile pentru debavurare.



Pentru asezarea cat mai corecta a peretilor am montat pe placa de baza a cladirii baghete 4x4 mm. Le-am montat tinand cont de grosimea cartonului astfel incat la final dimensiunile cladirii sa fie in gabaritul dat prin planuri.



Cu baghete 4x4 mm am rigidizat si colturile cladirii astfel ca a devenit o constructie solida. Am montat pardoseala interioara si, provizoriu, acoperisul si invelitoarea din “olane” inca neprelucrate. Este posibil sa renunt la ele si sa pun pe acoperis tigla presata.



Materialele pentru consolele prelungirii acoperisului (copertina la peron): bete de chibrit si balsa de 0,5 mm grosime.



Lucrul la consolele copertinei la peron mi-a dat putina bataie de cap.
Mai intai mi-am construit un sablon astfel incat toate sa fie de dimensiuni egale sau macar apropiate.


Prima consola, a doua …, gata …





… chiar am mazgalit cu verde una si am montat-o provizoriu …





...am continuat montajul si le-am pus pe toate.




Arata “ORIBIL”.
Sunt prea mari asa ca trebuie sa le refac, iar astea vor lua drumul cosului de gunoi.
Renunt la betele de chibrit si raman doar cu balsa de 0,5 mm.
Nici piatra cubica nu are ce cauta acolo. Am pus-o doar pentru a avea mai multe elemente care sa-mi confere o imagine cu cat mai multe detalii.
Per ansamblu sunt multumit de realizare dar consolele…

Fac altele.

Din balsa de 0,5 mm grosime am taiat “taietei” de 1 mm latime, am confectionat prima consola si diferenta de dimensiuni si finete este evidenta.



Fixare provizorie si controlul vizual de rutina.




Ca tot eram bucuros ca mi-au iesit consolele bine am zis ca este cazul sa fac o pauza la cladirea statiei si sa trec la alt detaliu al modulului.

Trecerea la nivel

Trecerea la nivel, pe o macheta se poate rezolva in mai multe moduri.
O trecere simpla fara detalii realizata din carton, PVC sau forex sau o trecere cumparata de la furnizorii de accesorii pentru machete.

Cum niciuna dintre acestea nu respecta cat de cat realitatea m-am hotarat, desi am una de la Piko, sa-mi fac singur punctul de intersectie al soselei cu calea ferata.

Primul pas, ca in orice lucrare, este pregatirea sculelor si materialelor: doua bucati de linie 231 de la Piko, cutter pentru balsa, balsa de 2 mm grosime, pile, clesti taietori, smirghel, nelipsita Picatura buna la toate, liniar si creion.

De pe o linie am scos sinele din care vor fi confectionate contrasinele trecerii.



Urmatoarea etapa in executie este “raderea” tirfoanelor si a placilor de amortizare ale sinelor (elemente de fixare) pe o lungime de 100 mm, pe ambele parti, pentru montarea contrasinei la acelasi nivel.
Soseau sau drumul nu va fi mai lat de 7 m (80 mm) dar trebuie realizata si o zona de siguranta asa ca trecerea trebuie sa fie mai lunga decat latimea drumului.
Dintr-una din sinele liniei “donatoare” am taiat doua bucati de 115 mm lungime pentru contrasine.



Verificarea de rutina a pozitionarii si inaltimii




Pentru o indoire mai usoara a sinei pentru contrasina am taiat de o parte si alta talpa.



Fixarea de traversele liniei cu Picatura iar pentru gabaritul dintre sina si contrasina am folosit tot o bucata de sina.





Etapa incheiata cu succes.

Vagonul ruleaza excelent pe linie si nu sunt probleme de ghidare.

“Umplutura”, realizarea nivelului, intre linii am hotarat sa o fac ca la liniile vechi de cale ferata, din traverse confectionate din balsa de 2 mm grosime.
Taiate inegal, pentru mai mult farmec, lipite pe traverse, mai trebuie putin slefuite si evident imbatranite.
La final verificarile ca fara ele nu se poate.




La montarea pe modul o sa-i aducem si soseaua la care inca ma gandesc daca sa fie un simplu drum de tara sau ceva pietruit.
Cum o fi in zona trecerii sigur era piatra cubica, macar vreo 5 – 6 m.

In concluzie daca drumul o sa fie cu piatra cubica trecerea la nivel ramane cu contrasine iar daca drumul o sa fie un simplu drum de macadam atunci trecerea la nivel o sa fie numai din traverse de cale ferata fara contrasine.
Frumos in ambele situatii.
Grea decizie …

continuare: Macheta "Lipanesti Halta" ( III )

. inapoi la ATELIER
Text: LDH
Editare: FloS
Foto: LDH



Free Blog Counter