Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

"Batrana Doamna"

inapoi la REPORTAJE

Am fost sa vedem una dintre cele mai frumoase locomotive ce a circulat pe liniile romanesti pentru care avem toata admiratia asa cum avem respectul pentru cei care au salvat-o, au repus-o in functiune si, nu in ultimul rand, pentru mecanicii ce o deservesc. Acelasi deosebit respect pentru toti cei care pe parcursul anilor au pus umarul pentru salvarea, conservarea sau aducerea la viata a “cailor de foc”, a locomotivele cu abur ce au circulat in Romania, pentru toti cei care scriu istoria cailor ferate din fostele provincii romanesti.

Pe 2 noiembrie 2007, aveam informatia ca in Gara Obor o sa fie prezenta o vedeta a “drumului de fer”, locomotiva cu abur 230.516, pentru filmari. Actiunea - undeva, candva, in timpul WW II.

Trimis in recunoastere, Amiel ne da vestea proasta, cum ca locomotiva este trasa in incinta reviziei de vagoane si accesul interzis.
Trec si-l iau pe drg, batem drumul pana la gara, si iata-ne pe peron.

Ora 15:00

Discutam si concluzia este clara. Trebuie chemata forta de interventie rapida.
Dau un telefon si Radu Sofran promite ca ajunge la gara in cel mai scurt timp.
Pana vine el ne uitam la vagoane si la ce mai misca prin gara.


Apare Radu ... langa locomotiva.
Cum naiba a ajuns acolo? ca noi nu am reusit. Mai tarziu am aflat de intrarea “secreta” pe la depozite.

Incercam sa trecem si nu reusim. Paznicul isi face datoria. Respecta dispozitiile.
Vine Radu la discutii, apar si mai marii “obiectivului”.
Parlamentari.
Telefoanele se inrosesc de cat sunt folosite.
Pana la urma avem aprobarea sa facem fotografii.

Bucurosi nevoie mare ne indreptam: Radu, Amiel, drg si je spre “Batrana Doamna”.

Ajunsi acolo ni se spune ca nu putem face fotografii decat cu un singur aparat si unul dintre mai marii “obiectivului” trebuie sa supervizeze incadrarile.
Asa ca scuzati incadrarile si unghiurile pozelor dar am avut un regizor de platou care nu mi-a permis sa apara in cadru altceva decat locomotiva.


Cateva unghiuri “artistice” si numai de pe o parte a locomotivei ca pe partea cealalta avand montat un dispozitiv strict secret nu am primit permisiunea. Cum era normal Nea Culea mecanicul prezent la datorie.


Folosindu-ne de tehnica derutarii adversarului, apropierea prin invaluire, disimularea miscarilor si alte tehnici imprumutate de la Balsoi Teatre, asociate cu complicitatea mecanicilor, Maestrii Culea si Gica, am reusit sa surprindem cateva instantanee in marchiza “Batranei Doamne”...


...si chiar unele dotari de ultima ora, munitia top secret pusa la indemana.


Conform vizualizarii directe am concluzionat ca rotile sunt umflate la presiune corespunzatoare, iar bielele, cum altfel, sunt corecte si nu necesita nicio interventie. Va puteti convinge si singuri urmarind fortografiile.


De facut alte poze canci.
Seful cel mare a spus pe un ton hotarat ca “ce este prea mult strica”.
Am luat hotararea, in unanimitate, fara abtineri si voturi contra, evident, sa ne intoarcem mai pe seara ca sa verificam daca locomotiva are lumini bicolore sau nu, daca se aprind luminile in functie de directia de mers si alte multe nimicuri folositoare la detalierea modelelor noastre feroviare.
Ca lucrurile sa fie in regula si sa avem supervizarile necesare asteptam interventia specialistilor: PDI, SSi, Mircea, Michael si Radu II convocati in mare graba prin intermediul ultimelor cuceriri in materie de comunicatii.

Ca sa mai treaca timpul am plecat la Radu Sofran sa-i dam o mana de ajutor la macheta, citeste criticam, sa-l pagubim de o cafea si sa-i admiram colectia de trenulete.

Ne-am intors seara. Am nimerit din prima Gara Obor fara ajutorul GPS-ului care oricum nu era montat la masina si nu ne-am pierdut pe drum drept.

Aceiasi formatie: drg, amiel, Radu si je. Nu am ramas mult timp singuri deoarece, rand pe rand, au venit ajutoare: PDI, SSi, Michael, Radu II si trebuia sa ajunga Mircea dar nu a mai ajuns.

Pot spune ca am aprofundat si mai mult studiul lui 230 atat la biele cat mai ales la lumini.
Spre parerea noastra de rau nu am gasit decat doua fire care veneau la lampa iar inauntru nu erau leduri bicolore ci doar niste amarate de becuri de 24 V.
Am gasit, in schimb, inelele in care se introduceau, dupa caz, discurile albastre din sticla (la lampa din stanga in directia de mers a masinii) pentru locomotivele de manevra sau discurile rosii din sticla in cazul in care masina era la coada convoiului.


Grupa de serviciu la Gara Obor: drg, LDH-inlocuit in a doua fotografie de amiel, Nea Gica mecanicul, Radu Sofran si PDI.


Nea Gica, mare smecher, MARE.
Oare o fi aparut si in filmul de epoca cu U.S.Army pe cap?
Iata-l aici intr-o poza care demonstreaza, daca mai era necesar, stransa legatura intre cei de la miscare si cei de la tractiune in cadrul CFR-ului.


Amiel cocotat in marchiza lui 230 gata de plecare. A fost la o mustata sa porneasca din loc si sa-i lase pe cei cu filmul cu ochii in ... reflectoare...


...inlocuit la timp de Nea Gica


Imagini "by night"


Detalii


Marchiza


Nea Culea mecanic de locomotiva cu aburi, meserie pe cale de disparitie...


...sau poate nu, avand in vedere ca si-a luat pe langa el un ucenic destoinic.


Radu Sofran, caruia ii datoram realizarea pozelor pe timp de zi.
S-a luptat cu ... ili din gara Obor, adica "sefi de obiectiv" ca sa ne permita sa pozam "silozurile de rachete strategice" mascate ingenios sub forma unor magazii din lemn.


Noapte buna “Batrana Doamna” si la buna vedere...


inapoi la REPORTAJE
Text: LDH
Editare: FloS
Foto: Radu Sofran, Amiel si LDH.

Free Blog Counter