Textele, fotografiile si planurile din aceste pagini sunt rezultatul a foarte multe ore de munca. Pot fi utilizate exclusiv pentru uz personal iar pentru folosirea in alte scopuri va rog sa ne contactati.

Portal tunel


Tunelul de multe ori este indispensabil pe o macheta.

Producatorii de accesorii pentru trenulete electrice ofera o gama larga de portaluri simple sau duble care pot fi aplicate pe macheta foarte usor si repede.

Ce te faci atunci cand ai nevoie de cateva portaluri si cele de pe piata ti se par prea scumpe sau nu le gasesti?
Ti le construiesti singur.
E foarte simplu de construit un portal asemanator cu cele intalnite pe caile ferate din tara noastra...
Timp am, rabdare cat de cat (in modelism rabdarea trebuie educata foarte bine), imi mai trebuiesc materiale si scule: polistiren extrudat, creion moale, creion tare, echer si liniar, compas, carton, vopseluri tempera sau acrilice mate, pensula, cutter, o panza de bomfaier (cu cat mai subtire cu atat mai bine), smirghel....
Le am pe toate...deja ma apuc de treaba.
Pentru inceput decupez 2 sabloane din carton, unul fiind conturul interior al tunelului iar celalalt sablon fiind conturul exterior al arcului ornamental din piatra. Pentru a realiza desenul sabloanelor, implicit al tunelului, schita urmatoare (norma MOROP NEM105) este de mare ajutor.

http://www.morop.org/en/normes/nem105_e.pdf

Cu ajutorul sabloanelor se traseaza conturul tunelului, pe o bucata de extrudat, cu un creion tare ...
... apoi se traseaza rosturile pietrelor ...


Urmeaza decuparea interioara ...



si finisarea pe interior cu smirghel pana netezirea peretelui.

Se vopseste cu pensula, preferabil in doua maini de vopsea.
Primul strat are rolul de a intra in rosturile “pietrelor” iar al doilea omogenizeaza culoarea pe suprafata portalului.
Se poate folosi si aerograful insa sunt necesare mai multe straturi de vopsea.


Deoarece suprafata polistirenului extrudat este lucioasa si nu chiar foarte permeabila, inainte de orice trasaj sau vopsire, recomand “matuirea” acestei suprafete cu smirghel de granulatie medie 400-800.
Suprafata devine astfel mai poroasa si vopseaua adera mult mai bine.
Dupa aceeasi metoda se pot face si portaluri duble.
Dupa o prealabila “imbatranire” portalurile sunt gata de pus pe macheta


...

Ca portalul sa arate bine iar tunelul sa fie cat mai real este necesar ca si o parte din tunel sa fie reprezentata asa ca am luat cele necesare: o rola de plasa din fibra pentru rosturile panourilor de gips carton, aracet si o pensula.


Am taiat, pe dimensiunile portalului, mai exact pe dimensiunile si forma interioara, mai multe sectiuni pe care le-am adaugat in continuarea acestuia si datorita faptului ca tunelul este in curba am pus intre ele distantieri astfel incat sa urmareasaca perfect raza de curbura a liniei iar gabaritul sa se incadreze in NEM.
Am fixat elementele cu aracet.



Interiorul l-am “armat” cu banda de rosturi pentru gips carton, banda ce are un adeziv propriu pentru fixare provizorie. Am intins banda in asa fel incat sa se muleze perfect pe elementele tunelului, deja este un tunel si nu un portal, fara sa se cuteze dupa care am aplicat cu pensula un strat de aracet.




Dupa uscare urmeaza reprezentarea zidariei interioare a tunelului pe portiunea de intrare si vopsirea acesteia.


Poftiti la modelit!

Text: Cosmin Pasat (Cosmin78)
Editare: FloS
Foto: Cosmin Pasat (Cosmin78)


Free Blog Counter